Zakres tematyczny

Dyskusję w paralelnych blokach tematycznych poprzedzi sesja plenarna, otwierająca Kongres, która dotyczyć będzie fundamentalnych problemów w teorii ekonomii i praktyce gospodarczej.

W ramach IX Kongresu przewidywane są następujące bloki tematyczne:

I.   Nauki ekonomiczne: stylizowane fakty a wyzwania współczesności (sesja teoretyczna)

  • Rozwój współczesnej ekonomii – kontynuacja i wzbogacanie czy poszukiwanie nowych paradygmatów (rola nurtu instytucjonalnego i behawioralnego)
  • Ekonomia głównego nurtu oraz kierunki heterodoksyjne wobec procesu transformacji
  • Problemy metodologiczne w rozwoju nauk ekonomicznych (rola badań empirycznych i modelowania matematycznego)
  • Teoretyczna refleksja nad nową gospodarką (rola kapitału ludzkiego we współczesnym wzroście, społeczeństwo informacyjne, GOW)
  • Kulturowe, instytucjonalne i społeczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego (aksjologiczny wymiar współczesnego kryzysu, niebezpieczeństwo „wzrostu bez rozwoju”)
  • Wzrost zrównoważony (trwały), inkluzja społeczna i jakość życia
  • Nauki ekonomiczne wobec problemów globalizacji gospodarki światowej, integracja regionalna a globalizacja
  • Ekonomia a finanse i zarządzanie
  • Ekonomia a inne nauki społeczne i inne dziedziny nauki (imperializm ekonomii i zagrożenia związane z tzw. freakonomics)
  • Kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu
  • Zarządzanie a inne nauki społeczne
  • Polska myśl ekonomiczna na tle nauki światowej

II. Kontrowersje i spory wokół modelu gospodarki – państwo a rynek, wzrost gospodarczy a spójność społeczna (sesja: polityka gospodarcza)

  • Uniwersalizm vs. specyficzność rozwiązań modelowych w sferze gospodarczej. Czy może powstać nowy konsens waszyngtoński?
  • Wolny rynek a rynek regulowany (granice regulacji i deregulacji)
  • Społeczna gospodarka rynkowa
  • Czy po neoliberaliźmie post-liberalizm?
  • Rola rynku i państwa w świecie epoki po-kryzysowej
  • Rola państwa i rynku w gospodarce opartej na wiedzy i gospodarce kreatywnej
  • Polityka fiskalna i monetarna w świecie epoki po-kryzysowej (zagrożenia związane z nierównowagą finansów publicznych)
  • Państwo opiekuńcze i państwo dobrobytu w nowych realiach społecznych, demograficznych i ekonomicznych
  • Państwo jako regulator poszczególnych obszarów gospodarki (polityki sektorowe i branżowe, polityki horyzontalne)
  • Ewolucja systemów zabezpieczenia społecznego
  • Przestrzeń i terytorium w gospodarowaniu (problem spójności terytorialnej w polityce gospodarczej
  • Rola państwa w sferze infrastruktury (przestrzeń dla partnerstwa publiczno-prywatnego)

III. Polska w Unii Europejskiej i globalnej gospodarce (sesja: endogenne i egzogenne determinanty rozwoju Polski)

A. Globalne wyzwania rozwojowe dla Polski

  • Dynamiczna rewolucja technologiczna, digitalizacja procesów gospodarczych i społecznych
  • Rosnąca presja rynku globalnego na zmiany strukturalne i modernizację gospodarki
  • Zmiany klimatyczne, bariery energetyczno-ekologiczne
  • Napięcia społeczne związane z dysproporcjami cywilizacyjno-dochodowymi w świecie (migracje, terroryzm)
  • Przesunięcia na globalnej mapie centrów gospodarczych, rosnąca przewaga rynków azjatyckich (Chiny, Indie)
  • Finansjalizacja gospodarki rynkowej
  • Wzrost ryzyka działalności gospodarczej w warunkach turbulencji na rynkach finansowych i surowcowych i przełomu cywilizacyjnego

B. Europejskie wyzwania rozwojowe dla Polski

  • Redukcja dystansu strukturalnego i cywilizacyjnego w stosunku do wiodących krajów UE
  • Poprawa konkurencyjności gospodarki poprzez innowacje i wzrost produktywności (pobudzanie rozwoju sektorów ICT)
  • Stymulowanie rozwoju innowacyjnej przedsiębiorczości małej i średniej skali w zmodernizowanym otoczeniu instytucjonalnym
  • Redukcja asymetrii procesów rozwojowych (dualizm) przedsiębiorstw krajowych i z kapitałem zagranicznym (korekty kierunków alokacji BiZ)
  • Osłabienie autofinansowania rozwoju przedsiębiorstw (przesunięcia struktury finansowania w kierunku źródeł zewnętrznych)
  • Rozwój infrastruktury transportowej i energetycznej z wykorzystaniem technologii ICT

IV. Edukacja dla zrównoważonego i trwałego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu (sesja „edukacyjna”)

  • Kierunki rozwoju edukacji ekonomicznej w Polsce
  • Współzależność edukacji ekonomicznej i rozwoju gospodarczego
  • Edukacja ustawiczna ekonomistów
  • Studia ekonomiczne na świecie
  • Przyczyny małej innowacyjności polskich uczelni
  • Publiczne i prywatne uczelnie ekonomiczne w Polsce
  • Jakość kształcenia ekonomistów
  • Interdyscyplinarny charakter studiów ekonomicznych
  • Profil zawodowy a profil akademicki w kształceniu ekonomistów
  • Kształcenie młodej kadry naukowej na uczelniach i wydziałach ekonomicznych
  • Ekonomia, finanse i zarządzanie – razem czy osobno?
  • Przedmioty ilościowe (matematyka) na studiach ekonomicznych
  • Treści społeczne i etyczne w kształceniu ekonomistów
  • Standardy kształcenia ekonomicznego versus swoboda tworzenia programów
  • Nowe techniki dydaktyczne w nauczaniu ekonomii
  • Aspiracje zawodowe studentów ekonomii
  • Dostosowanie szkolnictwa ekonomicznego do wymagań praktyki
  • Absolwenci studiów ekonomicznych na rynku pracy
  • Powszechne nauczanie przedsiębiorczości

Kongres zamykać będzie końcowa sesja plenarna, w ramach której obok zamawianych referatów, zostaną w syntetycznej formie zaprezentowane wyniki paralelnych debat panelowych.

Organizator

Lista zgłoszonych